Fijn om iemand weer toekomstperspectief te geven

Ben Berendsen, SchuldHulpMaatje in Montferland

Ben Berendsen, SchuldHulpMaatje in MontferlandBen Berendsen heeft een financiële achtergrond en dat komt goed van pas bij zijn taken als SchuldHulpMaatje in de gemeente Montferland. “Ik vind het fijn om mijn kennis en talenten op dit gebied in te zetten,” zegt hij. “Om mensen te helpen met vragen op het gebied van schulden, of geen schulden natuurlijk.”

Ben doet al tientallen jaren vrijwilligerswerk voor verschillende organisaties en pakt daarbij vaak financiële taken op, bijvoorbeeld als penningmeester. Halverwege 2016 meldde hij zich aan als SchuldHulpMaatje.

Huurtoeslag

“Een van mijn hulpvragers kwam aanvankelijk via de Formulierenhulp bij mij terecht – dat is een initiatief om mensen te helpen bij het invullen van formulieren, het digitaal regelen van allerlei postzaken en dergelijke. Deze cliënt is een alleenstaande jongeman van onder de 23 jaar. In het kader van zijn asielstatus was hem door de gemeente een woning toegewezen, maar die kon hij helemaal niet betalen. Ik hielp hem om onder meer huurtoeslag aan te vragen, maar wat bleek? Hij was daarvoor te jong én zijn huurprijs lag te hoog. We ontdekten dat hij per ongeluk een te dure woning had gekregen. Nu dit is opgehelderd, krijgt hij van de gemeente een andere, goedkopere woning, die past bij zijn leeftijd. Ondertussen onderzoek ik of hij met terugwerkende kracht alsnog voor huurtoeslag in aanmerking komt.”

Goed contact

Sommige cliënten begeleidt Ben nu al een paar jaar. “Een van hen is een meneer met een hersenaandoening. Hij heeft er veel moeite mee dat hij ziek is en vond het aanvankelijk erg lastig om hulp te vragen. Ik herinner me dat de intake destijds best emotioneel was. Inmiddels hebben we een heel goed contact: ‘je bent als een vader voor me’, zei hij onlangs nog.”

Zoals gebruikelijk begon Ben met het ordenen van de financiën. “Bij bijna alle cliënten liggen de enveloppen her en der verspreid. Ik vraag ook altijd toestemming om de bankafschriften in te zien, zodat ik een goed beeld krijg van de pijnpunten. Deze meneer bleek bijvoorbeeld nogal hoge internetkosten te hebben. Ik ontdekte dat hij bij twee providers zat: vanouds bij KPN waar hij zijn vaste telefoon had en daarnaast sinds de komst van glasvezel bij een ander bedrijf. In totaal had hij tweeduizend euro te veel betaald. Ik heb in een mail aan KPN uitgelegd wat er aan de hand was; uit coulance kreeg hij toen duizend euro terug.”

Toekomstperspectief

Ben geniet ervan om mensen op deze manier op weg te helpen: “Sommige mensen zitten zo diep in de schulden… Dan is het fijn dat je ze weer toekomstperspectief kunt geven, een beetje licht aan de horizon. En als je ze op gang hebt geholpen, is het natuurlijk de bedoeling dat ze uiteindelijk zelfstandig verder kunnen. Die man met zijn ziekte heb ik wat langer geholpen, maar nu draag ik dit geleidelijk aan over aan zijn schoonzus.”

Niet te trappelen

Het gaat niet altijd van een leien dakje. “Ik begeleid een jonge vrouw wiens partner de hulp eigenlijk niet nodig vindt. Het stel heeft zo’n drieduizend euro per maand aan inkomsten, voldoende voor henzelf en hun kind. Maar ze hebben een vrij hoog uitgavenpatroon en sparen nauwelijks. Bovendien hebben ze nog een lening van vijfduizend euro. Ik heb een budgetplan gemaakt en een vergelijking gemaakt tussen hun uitgaven en gegevens van het Nibud. Op basis daarvan heb ik de vraag voorgelegd waar ze op zouden kunnen bezuinigen. Dat is toch een stukje confrontatie en vooral haar partner zat niet direct te trappelen om zulk advies. Zoiets merk je dan doordat het lastig is om een nieuwe afspraak te maken. Soms klikt het niet en kun je weinig bereiken, maar het gebeurt ook dat er toch nog een warm contact ontstaat als iemand eenmaal de drempel over is.”

Casus bespreken

Ongeveer eens in het kwartaal zijn er bijeenkomsten met alle Maatjes in de gemeente Montferland. Dat vindt Ben belangrijk. “We bespreken dan vaak een casus met elkaar, maar er komt ook altijd iemand een presentatie verzorgen, bijvoorbeeld iemand van het Sociaal Team van de gemeente, de Stadsbank of een andere instantie waar we vaak mee te maken hebben voor onze cliënten. Bij nieuwe Maatjes, die soms drempelvrees ervaren, ga ik wel eens mee naar hun eerste afspraak. Of ik kijk op de achtergrond mee met de casus. Zo kun je elkaar ook helpen en van elkaars ervaringen leren.”

In 2018 kreeg Ben een lintje als dank voor zijn inzet voor onder andere SchuldHulpMaatje.

Ook Maatje worden? Kijk voor praktische informatie op onze pagina Vrijwilliger worden.

Ben jij op zoek naar hulp bij geldproblemen?

Geldproblemen hebben een enorme impact. Soms kom je er alleen niet uit. Wij willen je graag helpen. Vul het aanmeldformulier in, dan nemen wij contact met je op.