Op weg naar een raad van toezicht model voor de Vereniging SchuldHulpMaatje Nederland
In het infobulletin en de veelgestelde vragen zijn de aanvullingen naar aanleiding van de I&I-bijeenkomsten cursief aangegeven.
De groei en ontwikkeling van de Vereniging en de toenemende complexiteit vragen om een bestuurlijke inrichting die hierbij past. SchuldHulpMaatje is in 2015 gestart met een uitvoerend bestuur, door de tijd heen is er een ontwikkeling geweest naar een instruerend bestuur. Sinds 2021 functioneert het bestuur als een toezichthoudend bestuur. Met vergaande gedelegeerde bevoegdheden aan de directie via een directiestatuut.
Het bestuur vindt het noodzakelijk om het huidige bestuursmodel aan te passen naar een model met een professioneel bestuur, bestaande uit de huidige directieleden, en daarnaast een Raad van Toezicht, bestaande uit huidige bestuursleden. Dit model heet een Raad van Toezichtmodel. In dit nieuwe bestuursmodel blijft de zeggenschap van de A- en B-leden op de belangrijkste bevoegdheden ongewijzigd, maar veranderen met name de rollen en verantwoordelijkheden van de huidige directie en het huidige bestuur onderling en ten opzichte van de Algemene Ledenvergadering (ALV).
Het landelijk bestuur oriënteert zich al langer op een bestuursmodel dat past bij de huidige verenigingsfase. Zoals gezegd is vanaf 2021 het merendeel van de bestuurstaken gedelegeerd aan de directie via een directiestatuut. De directie draagt daarbij de dagelijkse verantwoordelijkheid voor de gang van zaken en vertegenwoordigt de Vereniging in externe contacten. Het bestuur is echter momenteel juridisch eindverantwoordelijk en aansprakelijk voor het totale bestuurlijk proces. Er is dus een discrepantie tussen de rol van het huidige bestuur en de praktijk. Dat wringt met de formele juridische verantwoordelijkheden en bevoegdheden. De groeiende veelzijdigheid en complexiteit van het werkveld en de toenemende en veranderende wetgeving vragen om een bestuurlijk model waarin de juridische verantwoordelijkheid komt te liggen bij degenen die de dagelijkse verantwoordelijkheid dragen voor het functioneren van de Vereniging.
Omdat toezicht houden een andere wijze van besturen, cultuur en andere kwaliteiten vraagt heeft het landelijk bestuur in voorbereiding hierop al geanticipeerd door vier A-bestuurders te werven met een Raad van Toezicht-profiel. Daarnaast is er in de laatste twee jaren onder leiding van een Governance-expert tijdens diverse heisessies en in het samenspel met de leden aan deze transitie veel aandacht besteed.
Om te zorgen voor een goede overgangsperiode, waarbij de continuïteit van de landelijke Vereniging voorop staat, is een rooster van aftreden opgesteld waardoor de Raad van Toezicht stapsgewijs verder wordt vernieuwd. Dit betekent concreet dat in het voorjaar een vacature zal zijn met betrekking tot één van de RvT-B Leden, die opnieuw ingevuld zal worden op basis van de vastgestelde profielschets.
In 2025 zal de Raad van Toezicht haar visie op toezicht ontwikkelen en delen met de leden van de Vereniging. Belangrijk uitgangspunt is dat daarbij de open communicatie en informele en transparante manier van omgaan met elkaar zowel tussen RvT en Directeur-Bestuurders als met de leden van de Vereniging behouden blijft.
Proces met de leden tot nu toe
Het bestuur heeft in de afgelopen twee Algemene Ledenvergaderingen (november 2023 en april 2024) en de afgelopen Inspraak- en Inspiratiebijeenkomsten in het najaar 2024 aandacht gevraagd voor deze gewenste aanpassing. De leden hebben in deze gesprekken een aantal vragen gesteld over de wenselijkheid, noodzaak en inrichting van het nieuwe bestuursmodel. In het algemeen werd de voorgenomen aanpassing positief ontvangen. Tegelijk waren er ook kritische vragen en zorgpunten. Deze reacties zijn besproken in het bestuur en meegenomen in de definitieve opstelling van de conceptstatuten in samenwerking met de notaris en de reglementen. Hierin zijn we begeleid door een externe Governance-expert, de heer Hein Griffioen. Ook een oud-bestuurder met deskundigheid op terrein van Governance heeft waardevolle suggesties aangereikt. Naar aanleiding van de gestelde vragen en de voorliggende voorstellen is de informatie in dit infobulletin steeds aangevuld.
De zeggenschap ligt en blijft liggen bij de leden
De betrokkenheid bij, en zeggenschap van, de leden in onze Vereniging blijft op de hoofdzaken ongewijzigd bij de overstap naar een Raad van Toezichtmodel. Het gaat dan om: het benoemen van leden van de Raad van Toezicht (RvT), het goedkeuren van het meerjarenbeleid- en begroting, het jaarverslag, begroting en ledentarieven en het vaststellen van de jaarrekening. De Algemene Ledenvergadering blijft het hoogste orgaan in onze Vereniging, stelt de profielschets van de RvT-leden vast de profielschets van de RvT-leden goed en stelt het RvT-reglement vast. In het mutatie-overzicht is overzichtelijk gemaakt wat de gevolgen zijn van deze aanpassing voor de verschillende organen en op welke onderdelen er sprake is van een wijziging.
De dan nog in functie zijnde bestuursleden zullen na deze aanpassing de Raad van Toezicht gaan vormen. Het huidige directieteam – Peter Rijsdijk en Carla van der Vlist – vormen dan als Directeur-Bestuurders het statutaire bestuur. Zij worden eindverantwoordelijk voor het realiseren van de verenigingsdoelen, organiseren van de noodzakelijke middelen en de naleving van wet- en regelgeving. De Directeur-Bestuurders moeten voor belangrijke zaken goedkeuring vragen aan de Raad van Toezicht die door de leden van de Vereniging zijn aangesteld.
De Raad van Toezicht heeft vier taken namelijk:
1. toezicht houden op belangrijke plannen (missie, strategie, beleidsplan en begroting).
2. adviseur en klankbord van de Directeur-Bestuurders.
3. werkgever van de Directeur-Bestuurders, die zorgdraagt voor aanstelling/schorsing/ontslag, arbeidsvoorwaarden en beoordelingsgesprekken.
4. ambassadeur, om in een goede afstemming met Directeur-Bestuurders relevante netwerken te ontsluiten.
Met deze aanpassing van het landelijk bestuursmodel kunnen we onze vitale en dynamische Vereniging zich zo goed mogelijk verder laten ontwikkelen. We kunnen slagvaardig onze missie lokaal en landelijk realiseren en de verantwoordelijkheden zijn zo ingericht dat ze passen bij onze Vereniging. Een Vereniging met de Algemene Ledenvergadering als hoogste orgaan, een toezichthoudende rol van landelijke A- en B-leden en de dagelijkse verantwoording voor beleid en uitvoering bij de Directeur-Bestuurders.
Op deze ALV presenteren we u ter besluitvorming de definitieve set met concept-statuten en concept-reglementen. Deze set nieuwe statuten en reglementen is nodig vanwege de gewenste wijziging van het huidige besturingsmodel naar een raad van toezichtmodel (ingang per 1 januari 2025).
Omdat de statuten van de Vereniging ook al wat gedateerd waren, is tevens van de gelegenheid gebruikgemaakt om ze aan te passen aan de recente ANBI‑ en WBTR‑wetgeving." Lees verder in het infobulletin de introductie, verdere toelichting en veelgestelde vragen en het overzicht van mutaties in de rollen, bevoegdheden en verantwoordelijkheden van de ALV, bestuur en directie.
Infobulletin met introductie, toelichting en mutatie-overzicht
Nadere kennismaking leden RvT en Directeur-Bestuurders
Veelgestelde vragen (Q&A)
Zowel voor de A- als B-leden betekent deze aanpassing geen grote verandering op terrein van zeggenschap en betrokkenheid op terrein van de belangrijkste hoofdzaken. In de Raad van Toezicht zullen vertegenwoordigers vanuit de A-leden en B-leden benoemd worden, 4 zetels voor A-bestuurders en 3 zetels voor B-leden. Precies zoals nu al voor de leden van het huidige bestuur.
De Algemene Ledenvergadering (ALV) is nu én straks verantwoordelijk voor het goedkeuren van het meerjarenbeleid- en begroting, jaarverslag, begroting en ledentarieven en het vaststellen van de jaarrekening. De ALV blijft ook bij dit nieuwe model het hoogste orgaan en bestaat uit A-leden en B-leden. De statuten en reglement RVT worden vastgesteld door de ALV. De profielschets RvT wordt vastgesteld door de ALV. De mogelijkheid om aspirant-lid te zijn is vervallen, omdat dit in de praktijk niet voorkomt. Er zijn geen extra kosten aan de aanpassing van de bestuursstructuur verbonden. De RvT-leden doen hun werk onbezoldigd. Er zijn geen veranderingen ten opzichte van de huidige juridische-financiële verantwoordelijkheden van de leden.
Een overzicht van de zaken die veranderen voor de diverse organen is te vinden in het document ‘Mutaties rollen, bevoegdheden, verantwoordelijkheden’. De meeste hiervan hebben te maken met het bestuurlijke leiding geven aan onze Vereniging, waarbij een aantal bestuurlijke taken via een directiestatuut al gedelegeerd was aan de directie. Door de aanpassing worden de Directeur-Bestuurders hier ook formeel juridisch verantwoordelijk voor.
De Directeur-Bestuurders moeten voor een aantal zaken goedkeuring vragen aan zowel de RvT als de ALV. Dit geldt onder andere voor de meerjarenbegroting en bij het aangaan van leningen of het doen van investeringen boven een bepaald bedrag dat vastgesteld wordt door de ALV. In de oude statuten was geregeld dat hiervoor door het bestuur bij de ALV goedkeuring werd gevraagd. De ALV kan een grens vaststellen waarboven goedkeuring voor investeringen van de ALV nodig is.
Wat betreft het oprichten van rechtspersonen die gelieerd zijn aan de vereniging is in het model en de juridische inrichting opgenomen dat na beëindiging van het RvT-lidmaatschap, ook de beëindiging van de rol in de gelieerde rechtspersonen tot gevolg heeft. Tevens is uitgesloten dat een Directeur-Bestuurder of RvT-lid een persoonlijk belang kan hebben in een gelieerde rechtspersoon. Daarnaast zal bij eventuele uitbreiding van de juridische infrastructuur, deze altijd getoetst worden aan de statutaire doelstelling van en mogelijke risico’s voor de Vereniging. Een besluit hiertoe zal pas genomen worden nadat de leden van de Vereniging hierover gehoord zijn.
Zowel voor de RvT als geheel, als de zetels van de A-leden en de B-leden zal een profiel worden opgesteld door de Raad van Toezicht. Het basisprofiel zal ter vaststelling worden voorgelegd aan de ALV.
In dit profiel wordt diversiteit in de bemensing van de RvT nagestreefd met betrekking tot man/vrouw verhouding, etniciteit en leeftijd.
Het is belangrijk dat de leden van de RvT als geheel complementair aan elkaar zijn zodat de gewenste kwaliteiten en expertise geborgd zijn: vakinhoudelijk, diaconaal-ondernemend, bedrijfsmatig als juridisch, communicatief, financieel, ICT en risicomanagement.
De A-leden in de Raad van Toezicht zullen benoemd worden door de Algemene Ledenvergadering. De A-leden hebben hiervoor het recht op voordracht zoals ook nu het geval is.
De B-leden in de Raad van Toezicht zullen benoemd worden door de B-leden. De B-leden hebben hiervoor het recht op voordracht zoals ook nu het geval is. De voorzittersrol wordt ingevuld door een B-lid en de vicevoorzittersrol door een A-lid. Vanwege de keuze voor het DNA en levensbeschouwelijke karakter van de Vereniging is gekozen, zoals nu ook het geval is, voor een voorzitter die is afgevaardigd vanuit de B-leden. Dit borgt de continuïteit, identiteit en landelijk verbinding met relevante netwerken.
De benoeming van de rol van zowel voorzitter als vicevoorzitter vindt plaats in de Raad van Toezicht. Ook nu vindt deze rolbenoeming binnen het huidige bestuur plaats. In de statuten en reglementen staan de benoemingsprocedures beschreven.
De leden van de RvT worden gekozen uit de A- of B-leden en zijn vanuit een bewuste keuze daarmee ook belanghebbende. Het is belangrijk dat een RvT-lid haar taak onafhankelijk en kritisch kan uitvoeren. Omdat we in onze Vereniging werken met vertegenwoordigers die het belang van zowel A- als B-leden kunnen inbrengen. Zij worden daarbij gevraagd niet het belang van het eigen specifieke kerkgenootschap of lokale stichting in te brengen maar kunnen wel vanwege hun betrokkenheid met ons werk de context, uitdagingen en belangen overzien die relevant zijn met betrekking tot hun toezichthoudende rol en geagendeerde onderwerpen. Deze structuur heeft als voordeel dat van de RvT-leden ook gevraagd wordt goed geïnformeerd en warm betrokken te zijn bij het werk van onze Vereniging. Door het benoemen van de leden van de RvT kunnen zij ook het gedelegeerde werkgeverschap voor de Directeur-Bestuurders vervullen.
De B-leden zijn landelijke kerkgenootschappen en christelijke organisaties die initiatiefnemers/oprichters zijn van SchuldHulpMaatje in Nederland. Zij werkten daarbij nauw samen met christelijke organisaties die expertise inbrachten op terrein van schuldhulp en Bijbelse principes over gezond omgaan met geld en christelijke ondernemers.
Op dit moment zijn de B-leden: de Rooms-Katholieke Kerk in Nederland, de Protestantse Kerk in Nederland/Kerk in Actie, Missie Nederland, Platform Diaconale samenwerking van de Nederlandse Gereformeerde Kerken en Christelijke Gereformeerde Kerken, de Vincentius Vereniging en Vereniging Pinkster- en evangeliegemeenten.
Voorheen was ook SKIN lid van onze Vereniging, een koepel van migranten- en interculturele kerken. Met SKIN worden verkennende gesprekken opgestart om opnieuw toe te treden tot onze Vereniging. Toetreding van nieuwe B-leden is mogelijk voor landelijke kerkgenootschappen en christelijke organisaties met een lokaal netwerk die diaconaal actief zijn op terrein van geldzorgen.
De B-leden hebben in 2010 een project-alliantie gevormd, waardoor ze in 2015 gezorgd hebben voor de ontwikkeling van SchuldHulpMaatje, bestuurlijke aansturing, het verkrijgen van de noodzakelijke middelen, het opstarten van locaties en toegang tot diaconale netwerken. Tezamen met de lokale initiatiefnemers is door hen gewerkt aan het oprichten van onze Vereniging in 2014, waarin naast de B-leden ook de positie van de A-leden statutair is verankerd.
De B-leden dragen zorg voor de groei van de Vereniging door het stimuleren van haar lokale netwerken (ca. 4.000 geloofsgemeenschappen) om te participeren in bestaande en nieuwe locaties van SchuldHulpMaatje. Daarnaast dragen zij lokaal en landelijk bij aan de financiering, rechtstreeks of via kerkelijke fondsen van ons werk en het werven van vrijwilligers en naamsbekendheid in de kerkelijke netwerken en samenleving. Ook werken we met hen samen bijvoorbeeld op het terrein van belangenbehartiging (armoedeonderzoek) en preventie via het project ‘levenskruispunten’ om het taboe op geldzorgen te doorbreken. De B-leden dragen sinds de start zelf zorg voor vervanging van hun leden in de stuurgroep B[1]leden en zijn verantwoordelijk voor het voorstellen van kandidaten voor de drie RvT B-leden, die voldoen aan het goedgekeurde profiel.
Het werk van SchuldHulpMaatje staat in de traditie van de eeuwenoude taak van de kerk om armoede te bestrijden en is daar een nieuwe eigentijdse variant van, naast hun inzet via voedselhulp, noodhulp, stille hulp etc.
Als initiatiefnemers zijn kerken unieke, belangrijke stakeholders en bondgenoten voor SchuldHulpMaatje. Zij zijn verantwoordelijk voor de continuïteit van het gezamenlijke diaconale werk van waaruit mensen met geldzorgen worden ondersteund. En daarmee ook gezamenlijk ‘eigenaar’ van het werk van SchuldHulpMaatje, al is het werk ondergebracht in een aparte Vereniging.
SchuldHulpMaatje heeft een warme relatie met de lokale en landelijke kerken nodig om haar missie te realiseren. Enerzijds om onze identiteit te bezielen en te borgen. Anderzijds om het werk duurzaam voort te zetten als initiatief van kerkelijke en christelijke organisaties en niet van particulieren.
Wij kunnen onze toegevoegde waarde in het werkveld van vrijwillige schuldhulp realiseren, mede door het ontsluiten van een groot potentieel van vrijwilligers uit christelijke netwerken, die hulp willen bieden vanuit een diaconale opdracht. Inmiddels werkt SchuldHulpMaatje lokaal met meer dan 700 kerken samen om mensen te helpen bij hun geldzorgen. Een ander belangrijk punt is het borgen van een onafhankelijke positie, niet volledig afhankelijk te zijn van financiën vanuit gemeenten en waar nodig samen knelpunten van het sociale beleid in te brengen via platforms.
SchuldHulpMaatje werkt daarnaast samen met andere christelijke netwerken zoals Present, Tijd voor Actie, HipHelpt en JobHulpMaatje (ondergebracht bij Stichting Geldzorgen Vrij), zodat er integrale hulp geboden kan worden aan hulpvragers met meerdere problemen. Inmiddels zijn er tien lokale ‘keten van hoop’ samenwerkingen in beeld gebracht.
SchuldHulpMaatje wil van harte samenwerken met elke organisatie, die werkt vanuit andere levensbeschouwelijke (bijvoorbeeld humanistische of islamitische) waarden en onze doelstelling deelt, namelijk het voorkomen en verminderen van de schuldenproblematiek in Nederland.
SchuldHulpMaatje is initiatiefnemer en medeoprichter van de Alliantie Vrijwillige Schuldhulp, waarin we samen optrekken met Humanitas, Leger des Heils, Landelijk Steunpunt Thuisadministratie en Turkse, Marokkaanse en Caribische migrantenorganisaties.
Daarnaast is SchuldHulpMaatje initiatiefnemer van het project ‘Samen Erop Vooruit’, waarin naast samenwerking met de Alliantie Vrijwillige Schuldhulp en Keten van Hoop partners ook samengewerkt wordt met voedselbanken, noodfondsen en het Zakat fonds.
Ook lokaal zijn er samenwerkingen met al deze partners in meer of mindere mate aanwezig en gefaciliteerd. Gezamenlijk kan gewerkt worden aan het meer en eerder vinden van hulpvragers en onderling doorverwijzen hiervan, het inrichten van inlooppunten, het verkrijgen van een erkende positie als vrijwilligersorganisatie en financiering van het werk.
Het bestuur heeft zich in haar oriëntatiefase extern laten adviseren welke verantwoordelijkheden en expertise geborgd moeten worden in een Raad van Toezicht. Dit betreft zowel expertise op vlak van financiën, Governance, HRM, ICT en communicatie als kennis van ons lokale werkveld en onze christelijke netwerken (kerken en organisaties).
De Raad van Toezicht zal zich voor haar toezichthoudende taak door interne commissies laten bijstaan, namelijk op het gebied van financiële verslaglegging en controle (auditcommissie) en voor het functioneren, evalueren, beoordelen en belonen van de bestuurders (commissie werkgeverszaken). Daarnaast vervult de huidige stuurgroep B-leden de reeds bestaande statutaire rol. Zij draagt zorg voor het benoemen van B-leden, ontsluiten van kerkelijke netwerken en geeft advies bijvoorbeeld bij identiteitsvraagstukken.
De Raad van Toezicht kan zo nodig ook nog andere commissies instellen. Deze aanvullend in te stellen commissies door de Raad van Toezicht staan los van de reeds bestaande leden advieswerkgroepen, die betrekking hebben op het realiseren van de beleidsdoelstellingen van onze Vereniging, zoals de educatie- of communicatieklankbordgroep.
Omdat we als Vereniging graag zowel ons diaconale als ondernemende karakter willen borgen en dit in een goede balans houden door niet te vercommercialiseren, vermaatschappelijken of te ver door te schieten in professionalisering is in het profiel van de RvT hier aandacht aan gegeven. Overigens is het ook lokaal van belang dat zowel het diaconale als ondernemende profiel voldoende aanwezig is in de besturen en bestuurders die visiedragers zijn van het DNA van onze Vereniging.
De RvT benoemt en ontslaat de Directeur-Bestuurders, die gezamenlijk het bestuur vormen.
De statuten en de reglementen zullen vanwege deze veranderingen worden aangepast. Ze zullen tegelijk ook gaan voldoen aan de vereisten die gesteld worden door de WBTR (Wet Bestuur en Toezicht Rechtspersonen). De aangepaste statuten zullen in de Algemene Ledenvergadering van 23 november 2024 ter stemming worden gebracht. Er zal over gestemd worden door de A- en B-leden. Statutair is verankerd dat tweederde van de B-leden voor de aanpassing moeten stemmen, oftewel 4 van de 6 B-leden. Daarnaast moeten de voorstellen goedgekeurd worden door de meerderheid van stemmen van de A-leden waarbij het van belang is dat er ruim draagvlak is voor de aanpassing. De mogelijkheid om te stemmen met het verlenen van een volmacht is vervallen, omdat hiervan geen gebruik meer werd gemaakt en leden bij afwezigheid vooraf digitaal kunnen stemmen.
In de najaarsvergadering november 2023 is in een workshop uitgebreid ingegaan op de noodzaak en wenselijkheid van deze aanpassing. Een veertigtal bestuurders heeft input gegeven die meegenomen is in de verdere plannen en aanpak van het proces. In de voorjaarsvergadering van de Algemene Ledenvergadering (18 april 2024) was er gelegenheid voor alle leden om hun vragen te stellen en input te geven op de gewenste aanpassingen van het landelijk bestuursmodel.
Tijdens de regionale Inspraak- en Inspiratiebijeenkomsten in het najaar 2024 zullen de concept statuten zijn besproken, waarna het bestuur de definitieve aanpassingsvoorstellen van de statuten en reglementen na het verwerken van de laatste feedback van de leden en notaris voorlegt ter vaststelling aan de Algemene Ledenvergadering op 23 november 2024. De aangepaste statuten zullen in werking treden op 1 januari 2025, mits er voldaan is aan de vereiste meerderheid bij de B-leden en de Algemene Ledenvergadering bij meerderheid positief beslist.
In de aangepaste statuten is opgenomen dat bij de benoemingen van de A-leden regionale spreiding wordt nagestreefd. Eerder is al met de leden besproken dat het invullen van een A-bestuurder per provincie in de praktijk niet haalbaar is gebleken in de afgelopen negen jaar.
Jaarlijks worden er minimaal 3 ledenbijeenkomsten georganiseerd (een ALV in het voor- en najaar en regionale Inspraak- en Inspiratiebijeenkomsten in het najaar). Tijdens deze bijeenkomsten worden voorstellen met betrekking tot (financieel) beleid besproken en gestemd over definitieve voorstellen.
Een belangrijke nieuwe leden-advieswerkgroep is degene die gaat over strategie en (financieel) beleid. Deze leden-advieswerkgroep zal een belangrijke rol spelen bij de ontwikkeling van een nieuw meerjarenbeleid dat ingaat in 2027. De huidige financiële adviescommissie zal onderdeel worden van deze leden-advieswerkgroep.
In 2024 zijn ongeveer 70 leden betrokken bij klankbord- en adviesgroepen of innovatieprojecten. Een aantal hiervan is permanent, bijvoorbeeld op terrein van educatie, ICT, communicatie en samenspel met kerkelijke netwerken. Een aantal hiervan is projectmatig, bijvoorbeeld ons pilotproject voor jongeren met geldzorgen.
Een extra ledenraad zou onze verenigingsstructuur te zwaar maken. De werkwijze met actieve leden- klankbordgroepen is succesvol en zorgt ervoor dat vanuit de leden deskundige betrokkenheid is op specialistische thema’s en op het algemene (financiële) beleid. Ook past het bij de open informele cultuur in onze Vereniging om voor grotere thema’s of veranderingen een ledenconsultatietraject in te richten, zodat definitieve voorstellen kunnen rekenen op breed draagvlak.
Het bestuur zal gaan functioneren als een Raad van Toezicht. De leden hiervan zullen dit onbezoldigd doen.
De Raad van Toezicht heeft vier taken namelijk:
1. toezicht houden op belangrijke plannen (missie, strategie, beleidsplan en begroting).
2. adviseur en klankbord van de Directeur-Bestuurders.
3. werkgever van de Directeur-Bestuurders, die zorgdraagt voor aanstelling/schorsing/ontslag, de arbeidsvoorwaarden en beoordelingsgesprekken.
4. Ambassadeur.
De RvT bepaalt de arbeidsvoorwaarden van de Directeur-Bestuurders conform de daarvoor geldende normen voor Goede doelen organisaties en de CAO voor kerkelijk werkers. Eerder is het loongebouw van de werkorganisatie, inclusief directie door een externe deskundige hierop herijkt. De werkgeversrol past bij een RvT, omdat ze meer zicht heeft op het functioneren van de Directeur-Bestuurders evenals de complexiteit en zwaarte van de werkzaamheden.
Wanneer een RvT een Directeur-Bestuurder ontslaat is het statutair uitgesloten dat een van haar leden zelf de vacature gaat vervullen. Daarnaast is het uiteraard van belang dat in dit proces bij een dreigend ontslag de RvT transparant handelt en ook overleg pleegt met de overige bestuurder(s).
De ALV kan via het goedkeuren van de jaarlijkse begroting haar invloed laten gelden of er sprake is van een passende beloningsstructuur.
Die laatste rol van ambassadeur is toegevoegd om in een goede afstemming met Directeur-Bestuurders gewenste netwerken te ontsluiten.
De Raad van Toezicht stelt een kort verslag op van haar toezichthoudende werkzaamheden die als aparte paragraaf wordt opgenomen in het jaarverslag. Ook geeft ze vooraf aan de Algemene Ledenvergadering goedkeuring over de voorliggende beleidsvoorstellen en verantwoordingen, zoals jaarverslag, jaarplan, begroting en jaarrekening. Ook vraagt zij decharge aan de leden voor hun toezichthoudende werkzaamheden.
De Raad van Toezicht stelt een kort verslag op van haar toezichthoudende werkzaamheden die als aparte paragraaf wordt opgenomen in het jaarverslag. Ook geeft ze, voorafgaand aan de Algemene Ledenvergadering, goedkeuring over de voorliggende beleidsvoorstellen en verantwoordingen, zoals meerjarenbeleid en -begroting, jaarverslag, jaarplan, begroting en jaarrekening. Ook vraagt zij decharge aan de leden voor hun toezichthoudende werkzaamheden.
De huidige voorzitter van het bestuur wordt de voorzitter van de Raad van Toezicht en zal de Algemene Ledenvergadering blijven leiden, want hij vertegenwoordigt het mandaat van de leden. Ook is de RvT-voorzitter een belangrijke ambassadeur namens de RvT van de Vereniging, wanneer dit gewenst of noodzakelijk is.
De directieleden worden Directeur-Bestuurders, vormen het statutaire bestuur en zullen formeel en juridisch eindverantwoordelijk zijn voor het ontwikkelen en uitvoeren van (financieel) beleid. Ze zullen hierover verantwoording afleggen aan de Algemene Ledenvergadering. Echter vanwege het grote ledenbelang en juridische werkbaarheid is een extra goedkeurende rol aan de RvT toevertrouwd.
De Raad van Toezicht zal, namens de ALV, toezien of de voorgestelde (financiële) beleidsvoorstellen en verantwoordingen voldoen aan het strategisch meerjarenbeleid, beoordelen op algemene en financiële risico's en of interne procedures op orde zijn en gevolgd zijn.
De taken en verantwoordelijkheden van de Raad van Toezicht worden opgenomen in een RvT-reglement, dat vastgesteld wordt door de ALV. De taken en verantwoordelijkheden van de Directeur-Bestuurders worden opgenomen in een Bestuursreglement, dat goedgekeurd moet worden door de RvT.
Er is op dit moment gekozen voor een gelijkwaardig Directeur-Bestuurdersteam, dat gelijkwaardig opereert en elkaar goed kan vervangen. Het is statutair mogelijk een voorzitter te benoemen. Er zal gewerkt worden met een profielschets, waarin verfijning mogelijk is op basis van expertise met een verdeling in taakvelden.
De werknemers worden, zoals nu ook al het geval is, aangesteld door de Directeur-Bestuurders. Er is eerder met ondersteuning van een externe expert een HRM-beleid ontwikkeld met een eigen arbeidsvoorwaardenbeleid en loongebouw voor onze Vereniging. Referentie hierbij was de CAO voor kerkelijk werkers van de Protestantse Kerk in Nederland. Hierin zal geen verandering plaatsvinden.
De landelijke werkorganisatie is verantwoordelijk voor de dienstverlening en uitvoering van innovatieprojecten. Daarbij wordt nauw samengewerkt met diverse partners, ZZP’ers of met andere organisaties zoals in de Alliantie Vrijwillige Schuldhulp. Om het geheel goed te laten functioneren wordt er zowel binnen kleine teams als projectmatig samengewerkt en worden er regelmatig kwartaalontmoetingen gepland om de resultaten te bespreken en de cultuur van samenwerking te bevorderen. Daarnaast is er voor medewerkers die in dienst zijn van de Vereniging een personeelsbeleid ontwikkeld, waarin ontwikkeling van hun competenties gestimuleerd wordt.