Maastricht

Maria kwam opnieuw in de schulden en zocht hulp

De stress bij mensen met schulden is vaak groot. Een SchuldHulpMaatje kan dan een grote hulp en toeverlaat zijn. Maria (niet haar echte naam) uit Maastricht is blij met de hulp van SchuldHulpMaatje Hub. Niet alleen omdat hij de rekeningen ordent, maar ook voor de mentale support.

“De schaamte en de stress zijn zo groot, dat je geen heldere beslissingen meer neemt”, vertelt Maria. “Daarbij lucht het op dat je er met iemand over kunt praten. Er zijn weinig mensen die het weten. Ook voor zo’n Maatje moet je trots en schaamte opzijzetten.” Het verhaal van Maria blijkt ingewikkelder dan gedacht. Zoals wel meer mensen met schulden heeft ze er al eerder mee te maken gehad: ze zat eens drie jaar in de schuldsanering, de variant waar een rechter aan te pas moet komen. Vorig jaar kreeg ze weer betalingsachterstanden. “Ik had bijvoorbeeld drie maanden de huur niet betaald en gaf het geld uit aan andere dingen. Cannabis, ik ben verslavingsgevoelig. Mijn relatie was na 7,5 jaar stukgelopen. Ik stopte mijn hoofd in het zand, ook uit angst voor de confrontatie. Ik was wanhopig en zag die stapel rekeningen groeien. Dat kan je lelijk opbreken. Een tandartsrekening van 106 euro ligt nu bij een incassobureau die 840 euro vraagt en loonbeslag heeft gelegd: ik krijg AOW en een klein pensioentje.”

Zicht op inkomsten, schulden en uitgaven
In het kader van vroegsignalering informeerde de woningcorporatie de gemeente en die reageerde. Maria kreeg vervolgens van de Kredietbank ‘budgetbeheer’: haar inkomsten gaan dan naar de Kredietbank, die de vaste lasten betaalt en de rest op haar rekening stort. “Dan heb je nog wat armslag.” Twee maanden geleden kreeg ze via de casemanager van de Kredietbank een SchuldHulpMaatje toegewezen: Hub Hennekens. De Kredietbank hoopt met de inzet van het SchuldHulpMaatje beter zicht te krijgen op Maria’s inkomsten en haar andere schulden, buiten gas, water en licht en huur.
Hub is met Maria aan tafel gaan zitten en samen hebben ze alles bekeken. “Het was een flinke stapel, maar het viel mee. Veel van hetzelfde: rekeningen van het CAK, eigen bijdrages ziektekosten, aanmaningen. Je maakt gelijksoortige stapeltjes. Er bleken tien schuldeisers: van de telefoonprovider tot Bol.com. Zo’n € 1.500 in totaal.” Via Budgetbeheer betaalt Maria al een schuld af die ooit 2.200 euro groot was. Hub: “We willen alles in kaart hebben. De casemanager van de Kredietbank kijkt om te beginnen of er een betalingsregeling met de schuldeisers kan worden getroffen.” Maria: “Ik vind mezelf een beetje een knurft dat het me weer is overkomen. Opgelucht ben ik pas als alles loopt en ik weet waar ik aan toe ben.” SchuldHulpMaatje Hub: “Dat gaan we samen regelen.”