SchuldHulpMaatje Rhenen wint prijs met mensgerichte aanpak

Bij HulpMaatje Rhenen, waar SchuldHulpMaatje deel van uitmaakt, staat het belang van de mens voorop. Door de goede samenwerking van diverse organisaties valt hier niemand tussen wal en schip. Met die mensgerichte aanpak heeft HulpMaatje Rhenen de Cliënt in Beeldprijs 2020 van de Landelijke Cliëntenraad gewonnen. De basis van die aanpak blijkt brede samenwerking te zijn.

Hulpmaatje Rhenen wint de Client in Beeldprijs 2020

Hulpmaatje Rhenen wint de Cliënt in Beeld-prijs 2020. Foto: Jeroen Poortvliet.

Lees hier verder:

Goed voorbeeld doet goed volgen

De Cliënt in Beeldprijs wordt elk jaar door de Landelijke Cliëntenraad (LCR) uitgereikt aan organisaties die het goede voorbeeld geven op het gebied van cliëntenparticipatie. De jury is van mening dat andere organisaties iets kunnen leren van de goede communicatie binnen HulpMaatje Rhenen en de inhoud van de activiteiten. “Het is natuurlijk een enorme stimulans om te horen dat wij met iets goeds bezig zijn. Dit is belangrijk voor ons,” reageerde vice-voorzitter Kees Jochemsen bij de prijsuitreiking.

Bekijk hier het filmpje van de prijsuitreiking, met een heldere uitleg van de aanpak van HulpMaatje Rhenen.

Samenwerken in het belang van de hulpvrager

De sleutel van het succes is samenwerking. Door binnen de stichting HulpMaatje Rhenen heel nauw samen te werken, lukt het de vrijwilligers van SchuldHulpMaatje, Jobhulpmaatje, Formulierenbrigade, Noodfonds en Netwerk tegen Armoede om mensen met een hulpvraag de juiste hulp aan te bieden. De onderlinge communicatielijnen zijn kort, maar ook de contacten met de gemeente en diverse andere instanties zijn goed. De stichting werkt daardoor als smeerolie in de samenwerking, met als resultaat dat de cliënten gemakkelijker de juiste hulp ontvangen.

“Wij hebben een goede verstandhouding met de gemeente Rhenen en dat is in het belang van de cliënt. Hulpmaatje Rhenen werkt heel bewust aan wederzijds vertrouwen en respect. Dan bereik je veel meer dan wanneer je op je strepen gaat staan,” benadrukt Kees Jochemsen. Voor de vrijwilligers is het een enorme opsteker dat juist hun ‘smeerolie’-functie tussen hulpvragers en de gemeente wordt gewaardeerd. “Je moet de handen ineen slaan. Dat betekent dat wij wel eens iets doen wat een van de instanties had moeten doen, maar ook omgekeerd. Samenwerken is samen naar structurele oplossingen zoeken. Dan valt niemand tussen wal en schip.”

De geldprijs van € 2.500 moet ingezet worden voor de verbetering van de positie van cliënten. Dat is voor HulpMaatje Rhenen geen probleem: “Wat wij doen past heel goed bij wat de prijsuitreiker beoogt.”